ETS NORDin verkkokauppa uudistui
07.04.2025
Tasaisesti kasvavat käyttäjäluvut kertovat, että verkkokaupasta on muodostumassa yhä olennaisempi osa ETS NORDin liiketoimintaa. Juuri siksi yritys panostaa digitaalisten palvelujensa kehittämiseen, haluten tehdä myös verkkokaupastaan mahdollisimman helppokäyttöisen. Viimeisin näyte jatkuvasta parantamisesta on vastikään valmistunut verkkokaupan uudistusprojekti.
”Monet asioivat verkkokaupassamme jopa päivittäin, mutta paljon on myös niitä, jotka vierailevat siellä huomattavasti harvemmin – jotkut ovat vasta kokeilemassa tai harkitsemassa verkkokauppaostoksia”, kertoo projektia ETS NORDilla vetänyt Ott Ringo. ”Halusimme kehittää verkkokauppamme sellaiseksi, että se pystyisi tarjoamaan jokaiselle mahdollisimman mieluisan ja mutkattoman käyttäjäkokemuksen.”
ETS NORD tutki 20 asiakkaansa toimintaa verkkokaupassa, selvittäen huolellisesti tilanteet, joissa eteneminen hidastui tai valintojen teko aiheutti ylimääräistä pohdintaa. Tarkan pohjatyön tuloksena muodostui kokonaiskuva siitä, mitkä toiminnallisuudet olivat hyvällä mallilla ja mihin piti lisätä selkeyttä. Tämä antoi hyvät askelmerkit kehitystyölle.
ETS NORDin myyntitiimillä oli myös merkittävä rooli hankkeen taustoituksessa. Päivittäin asiakkaiden kanssa kommunikoivilla myyjillä on hyvä käsitys siitä, mitkä asiat nousevat esiin hankintapäätöksiä tehtäessä. Näin verkkokauppaa pystyttiin kehittämään myös näiltä osin vieläkin asiakaslähtöisemmäksi.
Pieniä muutoksia, iso parannus käyttäjäkokemukseen
Uuden verkkokaupan yleisnäkymä on säilynyt hyvinkin entisellään, mutta konepellin alta löytyy useita pieniä uudistuksia. Vaikka käyttäjä tuskin jokaista niistä edes tiedostaa, huomaa hän varmasti verkkokaupan olevan entistä helppokäyttöisempi.
”Yleinen selkeys ja ulkoasu on parantunut ja tuoteinformaatio on helpommin saatavilla. Eri valintanapeille on omat värinsä, mikä helpottaa oikean valinnan tekemistä monessa kohdassa”, Ott Ringo kertoo. ”Komentoja on yksinkertaistettu, ja esimerkiksi tuotteiden poistaminen ostoskorista tapahtuu vasta toiminnon vahvistamisen jälkeen.”
Tuoteinformaatio on helpommin saatavilla ja tilausten tekemistä on pyritty yksinkertaistamaan. Kun projektit ovat vastedes yritys- eikä henkilökohtaisia, helpottuu kokonaistilanteen seuranta etenkin niissä tilanteissa, kun yrityksellä on useampi työmaa käynnissä. Eri henkilöt voivat tehdä tilauksia, ja kaikki tiedot löytyvät saman tien työmaakohtaisesti taulukoituina. Eritasoisia käyttäjäoikeuksia voidaan määritellä niin, että osa työmaan henkilöistä hyväksyy muiden tekemät tilaukset ennen niiden lähettämistä.
Ott Ringo painottaa, että projektikohtainen koonti on merkittävä etu myös koko ajan tärkeämmiksi käyvien EPD- ja hiilijalanjälkilaskelmien seurannassa.
”Niin meidän asiakkaamme kuin asiakkaidemme asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia siitä, mikä on yhden rakennus- tai saneeraustyömaan kokonaishiilijalanjälki. Nyt verkkokaupassamme pystyy näkemään tuote-, tilaus- ja projektikohtaiset laskelmat ETS NORDin tuotteiden aiheuttamista ympäristövaikutuksista. Tämä helpottaa kokonaisuuden seurantaa ja auttaa omalta osaltaan huolehtimaan siitä, että työmaalla pystytään pitämään kokonaishiilijalanjälki mahdollisimman kevyenä.”
Suora yhteys omiin hankintaohjelmiin
Rakennus- ja saneerausaloilla on käytössä omia digitaalisia hankintaohjelmia, joiden myötä verkkokauppaostokset tyypillisesti vaikeutuvat – tilaus- ja tuotetiedot kun pitäisi saada syötettyä kyseiseen hankintaohjelmaan, jotta asiakasyritys pystyisi seuraamaan työmaan kokonaistilannetta mahdollisimman kattavasti. ETS NORDin uudistettu verkkokauppa huolehtii tästäkin asiakkaan puolesta.
”Olemme luoneet toimivat yhteydet verkkokaupan ja alan yleisimpien hankintaohjelmien välille”, Ott Ringo kertoo. ”Tämän ansiosta voimme lähettää verkkokaupassamme tehdyt tilaukset suoraan asiakkaan omassa ohjelmassa. Näin asiakas pääsee omasta hankintaohjelmastaan riippumatta sujuvasti hyödyntämään kaikkia uudistuneen verkkokauppamme ominaisuuksia.”
Ott Ringo muistuttaa, että vaikka nyt tehty uudistus oli sinällään merkittävä, asiakastarpeet muuttuvat koko ajan. Yhtenä Pohjois-Euroopan suurimmista ilmanvaihdon kokonaisvaltaisiin ratkaisuihin erikoistuneista yrityksistä ETS NORD haluaa pysyä kehityksen kärjessä siellä, missä suunnittelijat, saneeraajat ja rakentajat liikkuvat. Tämä merkitsee jatkuvaa asiakaskokemuksen parantamista myös verkkokaupan puolella.
”Verkkokauppaan tulee käyttäjiä koko ajan lisää, ja heidän tarpeensa monimuotoistuvat. Kuuntelemme tarkasti asiakkaiden kommentteja, ja olemme niiden pohjalta jo määritelleet uusia kehityskohteita. Verkkokauppa vastaa tämän päivän tarpeisiin hyvin, mutta näin kehittäjän näkökulmasta voidaan sanoa, että emme ole ihan vielä siellä, mihin haluamme päästä.”
ETS NORDin verkkokauppa löytyy täältä. Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia verkkokauppaan, voit pyytää käyttöoikeutta aluemyyjältäsi tai ETS NORDin asiakaspalvelun kautta.